Editorul รฎntreabฤƒ, scriitorul rฤƒspunde

๐‚๐š๐ซ๐ž ๐š ๐Ÿ๐จ๐ฌ๐ญ ๐ซ๐ž๐ฅ๐š๐ญฬฆ๐ข๐š ๐ฅ๐ฎ๐ข ๐†๐ž๐ฅ๐ฎ ๐ƒ๐ข๐š๐œ๐จ๐ง๐ฎ, ๐ž๐ฅ๐ž๐ฏ ๐๐ž ๐ฅ๐ข๐œ๐ž๐ฎ, ๐œ๐ฎ ๐ฅ๐ข๐ญ๐ž๐ซ๐š๐ญ๐ฎ๐ซ๐š ๐ซ๐จ๐ฆ๐šฬ‚๐ง๐šฬ† ๐œ๐จ๐ง๐ญ๐ž๐ฆ๐ฉ๐จ๐ซ๐š๐ง๐šฬ†?!

๐‘ฐฬ‚๐’Ž๐’Š ๐’‘๐’๐’‚๐’„๐’† ๐’”๐’‚ฬ† ๐’ˆ๐’๐’–๐’Ž๐’†๐’”๐’„ ๐’–๐’๐’†๐’๐’“๐’Š ๐’”ฬฆ๐’Š ๐’”๐’‚ฬ† ๐’”๐’‘๐’–๐’ ๐’„๐’‚ฬ† ๐’-๐’‚๐’Ž ๐’Ž๐’‚๐’Š ๐’…๐’‚๐’• ๐’…๐’† ๐’‚๐’•๐’‚ฬ‚๐’•๐’‚ ๐’—๐’“๐’†๐’Ž๐’† ๐’‘๐’† ๐’๐’‚ ๐’”ฬฆ๐’„๐’๐’‚๐’๐’‚ฬ†, ๐’Šฬ‚๐’๐’„๐’‚ฬ‚๐’• ๐’๐’– ๐’Ž๐’‚๐’Š ๐’”๐’–๐’๐’• ๐’”๐’Š๐’ˆ๐’–๐’“ ๐’…๐’‚๐’„๐’‚ฬ† ๐’‚๐’Ž ๐’”ฬฆ๐’Š ๐’‡๐’๐’”๐’• ๐’‘๐’† ๐’‚๐’„๐’๐’๐’ ๐’—๐’“๐’†๐’๐’…๐’‚๐’•๐’‚ฬ†. ๐‘ณ๐’‚ฬ†๐’”๐’‚ฬ‚๐’๐’… ๐’Šฬ‚๐’๐’”๐’‚ฬ† ๐’ˆ๐’๐’–๐’Ž๐’‚ ๐’๐’‚ ๐’ ๐’‘๐’‚๐’“๐’•๐’†, ๐’„๐’“๐’†๐’… ๐’„๐’‚ฬ† ๐’“๐’‚ฬ†๐’”๐’‘๐’–๐’๐’”๐’–๐’ ๐’„๐’๐’“๐’†๐’„๐’• ๐’‚๐’“ ๐’‡๐’Š ๐’„๐’‚ฬ†, ๐’Šฬ‚๐’ ๐’‘๐’†๐’“๐’Š๐’๐’‚๐’…๐’‚ ๐’“๐’†๐’”๐’‘๐’†๐’„๐’•๐’Š๐’—๐’‚ฬ†, ๐’‚๐’…๐’Š๐’„๐’‚ฬ† ๐’‚๐’„๐’–๐’Ž ๐’Ž๐’‚๐’Š ๐’ƒ๐’Š๐’๐’† ๐’…๐’† 40 ๐’…๐’† ๐’‚๐’๐’Š, ๐’“๐’†๐’๐’‚๐’•ฬฆ๐’Š๐’‚ ๐’Ž๐’†๐’‚ ๐’„๐’– ๐’๐’Š๐’•๐’†๐’“๐’‚๐’•๐’–๐’“๐’‚ ๐’‚ ๐’‡๐’๐’”๐’• ๐’–๐’๐’‚ ๐’…๐’† ๐’๐’๐’—๐’†-๐’‰๐’‚๐’•๐’†.

Nu este o laudฤƒ de sine, ci doar o constatare bazatฤƒ pe realitate. Am fost privit ca un elev bun la รฎnvฤƒศ›ฤƒturฤƒ. Profesorii aveau aerul cฤƒ ar trebui sฤƒ mฤƒ strฤƒduiesc mai mult, fiindcฤƒ pot mai mult. Eu, รฎnsฤƒ, dacฤƒ luam cรขteva note bune, nu mai รฎnvฤƒศ›am, mฤƒ bucuram de timpul liber, pentru cฤƒ nu-mi plฤƒceau deloc temele de acasฤƒ. Erau o prelungire inutilฤƒ a orelor de ศ™coalฤƒ, unde รฎn general eram foarte atent sฤƒ prind materia predatฤƒ ศ™i sฤƒ nu mai fiu nevoit sฤƒ รฎnvฤƒศ› acasฤƒ. รŽntr-un cuvรขnt, n-am fost un tocilar.

Problema cu literatura romรขnฤƒ era, pe de o parte, legatฤƒ de faptul cฤƒ mustea de ideologie โ€“ nu-mi dฤƒdeam prea bine seama de asta, รฎn sensul cฤƒ nu aveam aceeaศ™i idee pe care o am astฤƒzi despre ce รฎnseamnฤƒ de fapt ideologia โ€“, iar pe de altฤƒ parte, profesorii pe care i-am avut nu erau prea prietenoศ™i. Nu discutau realmente cu noi, ne impuneau unele teme ศ™i gata, trebuia sฤƒ ne supunem, ca niศ™te elevi pe plantaศ›ie, dreptul la opศ›iune nu exista.

รŽn clasele a noua ศ™i a zecea, am avut o profesoarฤƒ, doamna Dreศ™ma, care, pe lรขngฤƒ faptul cฤƒ pฤƒrea contemporanฤƒ cu Maiorescu (ar fi fost bine sฤƒ ศ™i conศ™tientizeze treaba asta ศ™i sฤƒ ne predea inclusiv din marele cฤƒrturar), venea cu niศ™te idei foarte bizare despre ce รฎnseamnฤƒ literatura. Probabil cฤƒ dormise cu cronicarii moldoveni sub pernฤƒ รฎn toศ›i anii รฎndelungaศ›i รฎn care a predat, fiindcฤƒ ni-i prezenta ca pe niศ™te culmi ale literaturii universale. Aศ™a m-am รฎndepฤƒrtat de Miron Costin, Ion Neculce ศ™i Grigore Ureche, pe care รฎi vedeam mai degrabฤƒ ca pe niศ™te istorici de seamฤƒ ศ™i nicidecum ca pe niศ™te autori de literaturฤƒ.

O relaศ›ie contondentฤƒ am avut ศ™i cu Dimitrie Cantemir, al cฤƒrui limbaj (este valabil ศ™i pentru cronicarii moldoveni) mi se pฤƒrea de neรฎnศ›eles. Sigur cฤƒ eram un copil rebel, care trecuse de ceva vreme prin scriitori precum Balzac, Edgar Allan Poe, Charles Dickens etc. ศ™i nu รฎnศ›elegeam de ce trebuia sฤƒ fac un asemenea excurs รฎn istoria literaturii, din moment ce รฎmi doream foarte mult sฤƒ merg รฎnainte, sฤƒ cunosc autori importanศ›i, inclusiv dintre cei care ne erau contemporani. Sฤƒ rฤƒmรขn รฎmpotmolit รฎn paradigma Ion Budai-Deleanu (mฤƒ credeศ›i sau nu, n-am citit ศšiganiada pรขnฤƒ la capฤƒt nici pรขnฤƒ รฎn ziua de azi). Mai degrabฤƒ mi s-au pฤƒrut interesanศ›i autori precum Ioan Slavici, Costache Negruzzi ศ™i รฎndeosebi Nicolae Filimon.

Sigur cฤƒ am recurs urgent la lecturi facultative, lucru care nu m-a ajutat foarte mult la obศ›inerea unor note bune, dimpotrivฤƒ. รŽn primele clase de liceu eram total defazat faศ›ฤƒ de programฤƒ. I-am citit pasionat pe Liviu Rebreanu ศ™i pe Camil Petrescu (au picat anul ฤƒsta la bacalaureat), mai puศ›in pe Sadoveanu, ale cฤƒrui cฤƒrศ›i โ€žmariโ€ le citisem รฎncฤƒ din ศ™coala generalฤƒ.

Nu mi-au plฤƒcut scriitorii monumentalizaศ›i โ€“ ศ™i aici dau vina pe profesori, cฤƒ ni i-au bฤƒgat pe gรขt pรขnฤƒ la saturaศ›ie โ€“, precum Eminescu sau Caragiale. Poate pฤƒrea greu de crezut, dar รฎl vedeam ca pe un scriitor mult mai mare pe Mateiu Caragiale, dar รฎn fine, vorba poetului, nici asta nu mi-a ajutat la nimic.

Poezia a avut un loc aparte รฎn preferinศ›ele mele, dar nici aici nu mฤƒ sincronizam cu ceea ce ni se impunea de la centru, deศ™i trio-ul B (Blaga-Bacovia-Barbu) intra รฎn canon. Eminescu era peste tot, plus aparatul de propagandฤƒ Andriศ›oiu, Utan, Cazimir, Cassian ศ™i aศ™a mai departe. รŽmi amintesc cฤƒ, รฎntr-un trimestru din clasa a 11-a, am studiat exclusiv poezia, iar alegerea mea la o tezฤƒ a fostโ€ฆ Adrian Pฤƒunescu, deศ™i dintre contemporani รฎmi plฤƒceau Sorescu ศ™i, fireศ™te, Nichita Stฤƒnescu. L-am ales pe Pฤƒunescu dintr-un motiv bizar: mฤƒ ataศ™asem foarte tare de Nicolae Bฤƒlcescu, datoritฤƒ piesei de teatru โ€žBฤƒlcescuโ€ (de Camil Petrescu ). รŽl citeam febril pe Camil รฎn anii ฤƒia, devoram tot ce-mi pica รฎn mรขnฤƒ, iar printre poeziile din programฤƒ se numฤƒra โ€žBฤƒlcescu la gurile Dunฤƒriiโ€ de Adrian Pฤƒunescu. Am comentat cu atรขta patos acest poem รฎn teza respective, รฎncรขt am luat o notฤƒ foarte bunฤƒ.

Mฤƒ mai fascina atunci Alexandru Ivasiuc, รฎnsฤƒ nu pentru romanul โ€žPฤƒsฤƒrileโ€ (titlu pe seama cฤƒruia fฤƒceam glume cu tentฤƒ liceศ›ioasฤƒ), ci pentru cฤƒrศ›ile lui tari, โ€žVestibulโ€, โ€žCunoaศ™tere de noapteโ€ sau โ€žIntervalโ€.

Citeam mult รฎn perioada aia ศ™i nu-mi dau seama cรขnd gฤƒseam timp, fiindcฤƒ รฎn majoritatea timpului eram ori pe ศ™trand, ori la cinematograf, ori prin cartier cu prietenii. Lecturile mele erau destul de haotice, รฎnsฤƒ, cรขnd รฎmi plฤƒcea un autor, voiam sฤƒ-i citesc toatฤƒ opera ศ™i nu mฤƒ interesa ce ordine veneau de la centru. De asta am ศ™i fost un elev versatil la literaturฤƒ: dacฤƒ nu stฤƒpรขneam un subiect, fฤƒceam piruete comparative, mฤƒ mai inspiram din manual. (La lucrฤƒri, proful din treapta a II-a de liceu, domnul Nistor, ne lฤƒsa cu cฤƒrศ›ile pe masa, fiindcฤƒ avea convingerea cฤƒ fฤƒrฤƒ sฤƒ fi citit cartea nu puteam rฤƒspunde la รฎntrebฤƒri, ceea ce รฎn cazul meu era fals. Divagam ศ™i รฎnfloream rฤƒspunsurile รฎncรขt รฎl fฤƒceam sฤƒ creadฤƒ cฤƒ, de fapt, ศ™tiu foarte bine ce spun. ศ˜i ieศ™eam รฎntotdeauna bine. รŽn prima treaptฤƒ de liceu, รฎnsฤƒ, lucrurile nu au stat aศ™a. Eram total dezinteresat de literaturฤƒ ca obiect. Mฤƒ interesa literatura doar ca studiu individual, citeam ce voiam ศ™i nu-mi pierdeam timpul cu aศ™a-ziศ™i autori pentru care nu aveam niciun interes.

Mania mea de a citi operele autorilor care-mi plฤƒceau m-a ajutat foarte mult la bacalaureat, fiindcฤƒ ni s-a dat sฤƒ scriem un eseu despre opera literarฤƒ a unui autor studiat รฎn toศ›i anii de liceu. Mi-a fost relativ uศ™or sฤƒ scriu eseul despre opera lui Camil Petrescu. Mai greu mi-a fost sฤƒ fac comentariul la poezia lui Octavian Goga, un poet care nu-l avea, deloc la inimฤƒ ศ™i pe care nici รฎn ziua de azi nu-l am.

Pe Nichita Stฤƒnescu cel adevฤƒrat l-am cunoscut mai tรขrziu deศ™i, รฎn afarฤƒ de celebrele grupaje ideologice din โ€žUn pฤƒmรขnt numit Romรขniaโ€, eram atras de poezia lui. Doar cฤƒ nu s-a creat acel declic. Absorbit de Blaga ศ™i de Bacovia, am hotฤƒrรขt cฤƒ Nichita mai poate aศ™tepta. Poate a fost mai bine aศ™a. Mi-era mai degrabฤƒ apropiat Marin Sorescu, deศ™i mฤƒ cam enerva poemul ฤƒla cu โ€žEminescu n-a existatโ€.

O relaศ›ie de love-hate am avut ศ™i cu Marin Preda. Primul volum din โ€žMoromeศ›iiโ€ mi s-a pฤƒrut genial la vremea aceea (eram รฎn clasa a noua, parcฤƒ), รฎnsฤƒ รฎntr-a 11-a a venit volumul al doilea care l-a dat jos rapid de pe postamentul pe care รฎl urcasem, unde a rฤƒmas, รฎnsฤƒ, multฤƒ vreme, Camil Petrescu. Dacฤƒ au fost alegeri bune sau proaste, habar nu am. Uneori รฎi recitesc pe cei pomeniศ›i aici (รฎn afarฤƒ de Utan, Andriศ›oiu & comp), รฎnsฤƒ poeศ›i ca Bacovia, Labiศ™ (mai puศ›in poemele lui incandescent comuniste) sau Blaga รฎmi spun mereu mai mult decรขt atunci. L-am lฤƒsat deliberat la urmฤƒ pe Arghezi, care, din nou, ne-a fost predat รฎntr-o paradigmฤƒ complet greศ™itฤƒ. Mult timp nu m-am putut apropia de el, iar รฎn conflictul pe care l-a avut cu Ion Barbu l-am ales, fireศ™te, pe autorul โ€žJocului secundโ€. De ce? Din motive evidente, nu?

Despre microromanul ,,๐‘ฉ๐’‚ฬ†๐’Š๐’†๐’•ฬฆ๐’Š๐’Š ๐’-๐’‚๐’– ๐’—๐’๐’Š๐’† ๐’”๐’‚ฬ† ๐’‘๐’๐’‚ฬ‚๐’๐’ˆ๐’‚ฬ†โ€

La un an de la ieศ™irea รฎn lume, la Bookfest 2022, a colecศ›iei ,,๐—ฃ๐—ฟ๐—ถ๐—บ๐—ฎ ๐—ฑ๐—ฟ๐—ฎ๐—ด๐—ผ๐˜€๐˜๐—ฒโ€, ๐—ฝ๐—ฟ๐—ถ๐—บ๐—ฎ ๐—ฐ๐—ผ๐—น๐—ฒ๐—ฐศ›๐—ถ๐—ฒ ๐—ฑ๐—ฒ ๐—น๐—ถ๐˜๐—ฒ๐—ฟ๐—ฎ๐˜๐˜‚๐—ฟฤƒ ๐—ฟ๐—ผ๐—บรข๐—ปฤƒ ๐—ฐ๐—ผ๐—ป๐˜๐—ฒ๐—บ๐—ฝ๐—ผ๐—ฟ๐—ฎ๐—ปฤƒ ๐—ฑ๐—ฒ๐—ฑ๐—ถ๐—ฐ๐—ฎ๐˜ฤƒ ๐—ฝ๐˜‚๐—ฏ๐—น๐—ถ๐—ฐ๐˜‚๐—น๐˜‚๐—ถ ๐—ฌ๐—”, am bucuria sฤƒ anunศ› lansarea unui nou microroman, ,,๐—•ฤƒ๐—ถ๐—ฒศ›๐—ถ๐—ถ ๐—ป-๐—ฎ๐˜‚ ๐˜ƒ๐—ผ๐—ถ๐—ฒ ๐˜€ฤƒ ๐—ฝ๐—นรข๐—ป๐—ดฤƒโ€, ๐—ฑ๐—ฒ ๐—š๐—ฒ๐—น๐˜‚ ๐——๐—ถ๐—ฎ๐—ฐ๐—ผ๐—ป๐˜‚.
๐‚๐ž๐š ๐๐ž ๐š ๐ฌฬฆ๐š๐ฉ๐ญ๐ž๐š ๐œ๐š๐ซ๐ญ๐ž ๐๐ข๐ง ๐œ๐จ๐ฅ๐ž๐œ๐ญฬฆ๐ข๐ž, ,,๐‘ฉ๐’‚ฬ†๐’Š๐’†๐’•ฬฆ๐’Š๐’Š ๐’-๐’‚๐’– ๐’—๐’๐’Š๐’† ๐’”๐’‚ฬ† ๐’‘๐’๐’‚ฬ‚๐’๐’ˆ๐’‚ฬ†โ€, spune povestea unui adolesent din Ferentari care รฎศ™i cautฤƒ Marea Dragoste รฎntr-un Bucureศ™ti marginal, รฎn care se trฤƒieศ™te dupฤƒ niศ™te legi violente ศ™i extrem de dure. Personajul principal se confruntฤƒ dureros cu schimbฤƒrile specifice maturizฤƒrii fizice, atunci cรขnd corpul รฎi devine o sursฤƒ insaศ›iabilฤƒ de pofte ศ™i dorinศ›e, cฤƒrora nu le poate face faศ›ฤƒ.
Provocatoare ศ™i foarte directฤƒ, cartea lui Gelu Diaconu are toate ศ™ansele sฤƒ fie un bun รฎnceput pentru dezbateri pe teme incomode, dar mereu actuale: sexualitate, moralฤƒ ศ™i construirea identitฤƒศ›ii personale รฎntr-un context urban controversat, plin ศ™i de oportunitฤƒศ›i, dar ศ™i de pericole.

๐ƒ๐ž๐ฌ๐ฉ๐ซ๐ž ๐†๐ž๐ฅ๐ฎ ๐ƒ๐ข๐š๐œ๐จ๐ง๐ฎ

๐†๐ž๐ฅ๐ฎ ๐ƒ๐ข๐š๐œ๐จ๐ง๐ฎ (๐ง.๐Ÿ๐Ÿ—๐Ÿ”๐Ÿ, ๐๐ฎ๐œ๐ฎ๐ซ๐ž๐ฌฬฆ๐ญ๐ข) ๐ž๐ฌ๐ญ๐ž ๐ฉ๐จ๐ž๐ญ, ๐ฉ๐ซ๐จ๐ณ๐š๐ญ๐จ๐ซ ๐ฌฬฆ๐ข ๐ฃ๐ฎ๐ซ๐ง๐š๐ฅ๐ข๐ฌ๐ญ ๐œ๐ฎ๐ฅ๐ญ๐ฎ๐ซ๐š๐ฅ.
Debuteazฤƒ รฎn prozฤƒ cu povestirea Fabian (Marineasa, 2006) A mai publicat ศ™ase cฤƒrศ›i de poezie ศ™i douฤƒ de prozฤƒ. Poezie: Antipoeme (Vinea, 2008), nominalizat la Premiul Naศ›ional de Poezie โ€žMihai Eminescuโ€ Opus Primum, pentru debut รฎn poezie. Resurse interioare (2012), blues (2013), Resurse umane (2016), mother (2018), Ziua รฎn care a murit John Lennon (2019), Tramvaie vechi, autobuze care nu mai vin (2022). Prozฤƒ: Sebastian (2018), roman care obศ›ine premiul โ€žCartea discretฤƒ a anului 2018โ€ din partea Asociaศ›iei Romรขne a Creatorilor Culturali ศ™i Artiศ™tilor (ARCCA) ศ™i intrฤƒ pe lista scurtฤƒ la Festival du Premier Roman, care se desfฤƒศ™oarฤƒ anual la Chambรฉry. Kaulas (2022) Administreazฤƒ site-ul cultural www.omiedesemne.ro, care a primit รฎn 2021 Premiul โ€žPromotorul cultural al anuluiโ€ la Festivalul Internaศ›ional de Poezie ศ™i Muzicฤƒ โ€žPoezia e la Bistriศ›aโ€. Realizeazฤƒ podcastului โ€žBiblioteca lui Geluโ€, รฎn colaborare cu Dan-Andrei Deaconu ศ™i Mihai Deaconu.

Autor: Editura Paralela 45