Editorul รฎntreabฤ, scriitorul rฤspunde
๐๐๐ซ๐ ๐ ๐๐จ๐ฌ๐ญ ๐ซ๐๐ฅ๐๐ญฬฆ๐ข๐ ๐ฅ๐ฎ๐ข ๐๐๐ฅ๐ฎ ๐๐ข๐๐๐จ๐ง๐ฎ, ๐๐ฅ๐๐ฏ ๐๐ ๐ฅ๐ข๐๐๐ฎ, ๐๐ฎ ๐ฅ๐ข๐ญ๐๐ซ๐๐ญ๐ฎ๐ซ๐ ๐ซ๐จ๐ฆ๐ฬ๐ง๐ฬ ๐๐จ๐ง๐ญ๐๐ฆ๐ฉ๐จ๐ซ๐๐ง๐ฬ?!
๐ฐฬ๐๐ ๐๐๐๐๐ ๐๐ฬ ๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐ ๐ฬฆ๐ ๐๐ฬ ๐๐๐๐ ๐๐ฬ ๐-๐๐ ๐๐๐ ๐ ๐๐ ๐ ๐ ๐๐๐ฬ๐๐ ๐๐๐๐๐ ๐๐ ๐๐ ๐ฬฆ๐๐๐๐๐ฬ, ๐ฬ๐๐๐ฬ๐ ๐๐ ๐๐๐ ๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐ ๐ ๐๐๐ฬ ๐๐ ๐ฬฆ๐ ๐๐๐๐ ๐๐ ๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐ ๐๐๐ฬ. ๐ณ๐ฬ๐๐ฬ๐๐ ๐ฬ๐๐๐ฬ ๐๐๐๐๐ ๐๐ ๐ ๐๐๐๐๐, ๐๐๐๐ ๐๐ฬ ๐๐ฬ๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐ ๐๐ ๐๐ ๐๐ฬ, ๐ฬ๐ ๐๐๐๐๐๐๐ ๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐ฬ, ๐๐ ๐๐๐ฬ ๐๐๐๐ ๐๐๐ ๐๐๐๐ ๐ ๐ 40 ๐ ๐ ๐๐๐, ๐๐๐๐๐ฬฆ๐๐ ๐๐๐ ๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐ ๐ ๐๐๐๐ ๐๐๐ ๐ ๐ ๐๐๐๐-๐๐๐๐.
Nu este o laudฤ de sine, ci doar o constatare bazatฤ pe realitate. Am fost privit ca un elev bun la รฎnvฤศฤturฤ. Profesorii aveau aerul cฤ ar trebui sฤ mฤ strฤduiesc mai mult, fiindcฤ pot mai mult. Eu, รฎnsฤ, dacฤ luam cรขteva note bune, nu mai รฎnvฤศam, mฤ bucuram de timpul liber, pentru cฤ nu-mi plฤceau deloc temele de acasฤ. Erau o prelungire inutilฤ a orelor de ศcoalฤ, unde รฎn general eram foarte atent sฤ prind materia predatฤ ศi sฤ nu mai fiu nevoit sฤ รฎnvฤศ acasฤ. รntr-un cuvรขnt, n-am fost un tocilar.
Problema cu literatura romรขnฤ era, pe de o parte, legatฤ de faptul cฤ mustea de ideologie โ nu-mi dฤdeam prea bine seama de asta, รฎn sensul cฤ nu aveam aceeaศi idee pe care o am astฤzi despre ce รฎnseamnฤ de fapt ideologia โ, iar pe de altฤ parte, profesorii pe care i-am avut nu erau prea prietenoศi. Nu discutau realmente cu noi, ne impuneau unele teme ศi gata, trebuia sฤ ne supunem, ca niศte elevi pe plantaศie, dreptul la opศiune nu exista.
รn clasele a noua ศi a zecea, am avut o profesoarฤ, doamna Dreศma, care, pe lรขngฤ faptul cฤ pฤrea contemporanฤ cu Maiorescu (ar fi fost bine sฤ ศi conศtientizeze treaba asta ศi sฤ ne predea inclusiv din marele cฤrturar), venea cu niศte idei foarte bizare despre ce รฎnseamnฤ literatura. Probabil cฤ dormise cu cronicarii moldoveni sub pernฤ รฎn toศi anii รฎndelungaศi รฎn care a predat, fiindcฤ ni-i prezenta ca pe niศte culmi ale literaturii universale. Aศa m-am รฎndepฤrtat de Miron Costin, Ion Neculce ศi Grigore Ureche, pe care รฎi vedeam mai degrabฤ ca pe niศte istorici de seamฤ ศi nicidecum ca pe niศte autori de literaturฤ.
O relaศie contondentฤ am avut ศi cu Dimitrie Cantemir, al cฤrui limbaj (este valabil ศi pentru cronicarii moldoveni) mi se pฤrea de neรฎnศeles. Sigur cฤ eram un copil rebel, care trecuse de ceva vreme prin scriitori precum Balzac, Edgar Allan Poe, Charles Dickens etc. ศi nu รฎnศelegeam de ce trebuia sฤ fac un asemenea excurs รฎn istoria literaturii, din moment ce รฎmi doream foarte mult sฤ merg รฎnainte, sฤ cunosc autori importanศi, inclusiv dintre cei care ne erau contemporani. Sฤ rฤmรขn รฎmpotmolit รฎn paradigma Ion Budai-Deleanu (mฤ credeศi sau nu, n-am citit ศiganiada pรขnฤ la capฤt nici pรขnฤ รฎn ziua de azi). Mai degrabฤ mi s-au pฤrut interesanศi autori precum Ioan Slavici, Costache Negruzzi ศi รฎndeosebi Nicolae Filimon.
Sigur cฤ am recurs urgent la lecturi facultative, lucru care nu m-a ajutat foarte mult la obศinerea unor note bune, dimpotrivฤ. รn primele clase de liceu eram total defazat faศฤ de programฤ. I-am citit pasionat pe Liviu Rebreanu ศi pe Camil Petrescu (au picat anul ฤsta la bacalaureat), mai puศin pe Sadoveanu, ale cฤrui cฤrศi โmariโ le citisem รฎncฤ din ศcoala generalฤ.
Nu mi-au plฤcut scriitorii monumentalizaศi โ ศi aici dau vina pe profesori, cฤ ni i-au bฤgat pe gรขt pรขnฤ la saturaศie โ, precum Eminescu sau Caragiale. Poate pฤrea greu de crezut, dar รฎl vedeam ca pe un scriitor mult mai mare pe Mateiu Caragiale, dar รฎn fine, vorba poetului, nici asta nu mi-a ajutat la nimic.
Poezia a avut un loc aparte รฎn preferinศele mele, dar nici aici nu mฤ sincronizam cu ceea ce ni se impunea de la centru, deศi trio-ul B (Blaga-Bacovia-Barbu) intra รฎn canon. Eminescu era peste tot, plus aparatul de propagandฤ Andriศoiu, Utan, Cazimir, Cassian ศi aศa mai departe. รmi amintesc cฤ, รฎntr-un trimestru din clasa a 11-a, am studiat exclusiv poezia, iar alegerea mea la o tezฤ a fostโฆ Adrian Pฤunescu, deศi dintre contemporani รฎmi plฤceau Sorescu ศi, fireศte, Nichita Stฤnescu. L-am ales pe Pฤunescu dintr-un motiv bizar: mฤ ataศasem foarte tare de Nicolae Bฤlcescu, datoritฤ piesei de teatru โBฤlcescuโ (de Camil Petrescu ). รl citeam febril pe Camil รฎn anii ฤia, devoram tot ce-mi pica รฎn mรขnฤ, iar printre poeziile din programฤ se numฤra โBฤlcescu la gurile Dunฤriiโ de Adrian Pฤunescu. Am comentat cu atรขta patos acest poem รฎn teza respective, รฎncรขt am luat o notฤ foarte bunฤ.
Mฤ mai fascina atunci Alexandru Ivasiuc, รฎnsฤ nu pentru romanul โPฤsฤrileโ (titlu pe seama cฤruia fฤceam glume cu tentฤ liceศioasฤ), ci pentru cฤrศile lui tari, โVestibulโ, โCunoaศtere de noapteโ sau โIntervalโ.
Citeam mult รฎn perioada aia ศi nu-mi dau seama cรขnd gฤseam timp, fiindcฤ รฎn majoritatea timpului eram ori pe ศtrand, ori la cinematograf, ori prin cartier cu prietenii. Lecturile mele erau destul de haotice, รฎnsฤ, cรขnd รฎmi plฤcea un autor, voiam sฤ-i citesc toatฤ opera ศi nu mฤ interesa ce ordine veneau de la centru. De asta am ศi fost un elev versatil la literaturฤ: dacฤ nu stฤpรขneam un subiect, fฤceam piruete comparative, mฤ mai inspiram din manual. (La lucrฤri, proful din treapta a II-a de liceu, domnul Nistor, ne lฤsa cu cฤrศile pe masa, fiindcฤ avea convingerea cฤ fฤrฤ sฤ fi citit cartea nu puteam rฤspunde la รฎntrebฤri, ceea ce รฎn cazul meu era fals. Divagam ศi รฎnfloream rฤspunsurile รฎncรขt รฎl fฤceam sฤ creadฤ cฤ, de fapt, ศtiu foarte bine ce spun. ศi ieศeam รฎntotdeauna bine. รn prima treaptฤ de liceu, รฎnsฤ, lucrurile nu au stat aศa. Eram total dezinteresat de literaturฤ ca obiect. Mฤ interesa literatura doar ca studiu individual, citeam ce voiam ศi nu-mi pierdeam timpul cu aศa-ziศi autori pentru care nu aveam niciun interes.
Mania mea de a citi operele autorilor care-mi plฤceau m-a ajutat foarte mult la bacalaureat, fiindcฤ ni s-a dat sฤ scriem un eseu despre opera literarฤ a unui autor studiat รฎn toศi anii de liceu. Mi-a fost relativ uศor sฤ scriu eseul despre opera lui Camil Petrescu. Mai greu mi-a fost sฤ fac comentariul la poezia lui Octavian Goga, un poet care nu-l avea, deloc la inimฤ ศi pe care nici รฎn ziua de azi nu-l am.
Pe Nichita Stฤnescu cel adevฤrat l-am cunoscut mai tรขrziu deศi, รฎn afarฤ de celebrele grupaje ideologice din โUn pฤmรขnt numit Romรขniaโ, eram atras de poezia lui. Doar cฤ nu s-a creat acel declic. Absorbit de Blaga ศi de Bacovia, am hotฤrรขt cฤ Nichita mai poate aศtepta. Poate a fost mai bine aศa. Mi-era mai degrabฤ apropiat Marin Sorescu, deศi mฤ cam enerva poemul ฤla cu โEminescu n-a existatโ.
O relaศie de love-hate am avut ศi cu Marin Preda. Primul volum din โMoromeศiiโ mi s-a pฤrut genial la vremea aceea (eram รฎn clasa a noua, parcฤ), รฎnsฤ รฎntr-a 11-a a venit volumul al doilea care l-a dat jos rapid de pe postamentul pe care รฎl urcasem, unde a rฤmas, รฎnsฤ, multฤ vreme, Camil Petrescu. Dacฤ au fost alegeri bune sau proaste, habar nu am. Uneori รฎi recitesc pe cei pomeniศi aici (รฎn afarฤ de Utan, Andriศoiu & comp), รฎnsฤ poeศi ca Bacovia, Labiศ (mai puศin poemele lui incandescent comuniste) sau Blaga รฎmi spun mereu mai mult decรขt atunci. L-am lฤsat deliberat la urmฤ pe Arghezi, care, din nou, ne-a fost predat รฎntr-o paradigmฤ complet greศitฤ. Mult timp nu m-am putut apropia de el, iar รฎn conflictul pe care l-a avut cu Ion Barbu l-am ales, fireศte, pe autorul โJocului secundโ. De ce? Din motive evidente, nu?
Despre microromanul ,,๐ฉ๐ฬ๐๐๐ฬฆ๐๐ ๐-๐๐ ๐๐๐๐ ๐๐ฬ ๐๐๐ฬ๐๐๐ฬโ
La un an de la ieศirea รฎn lume, la Bookfest 2022, a colecศiei ,,๐ฃ๐ฟ๐ถ๐บ๐ฎ ๐ฑ๐ฟ๐ฎ๐ด๐ผ๐๐๐ฒโ, ๐ฝ๐ฟ๐ถ๐บ๐ฎ ๐ฐ๐ผ๐น๐ฒ๐ฐศ๐ถ๐ฒ ๐ฑ๐ฒ ๐น๐ถ๐๐ฒ๐ฟ๐ฎ๐๐๐ฟฤ ๐ฟ๐ผ๐บรข๐ปฤ ๐ฐ๐ผ๐ป๐๐ฒ๐บ๐ฝ๐ผ๐ฟ๐ฎ๐ปฤ ๐ฑ๐ฒ๐ฑ๐ถ๐ฐ๐ฎ๐ฤ ๐ฝ๐๐ฏ๐น๐ถ๐ฐ๐๐น๐๐ถ ๐ฌ๐, am bucuria sฤ anunศ lansarea unui nou microroman, ,,๐ฤ๐ถ๐ฒศ๐ถ๐ถ ๐ป-๐ฎ๐ ๐๐ผ๐ถ๐ฒ ๐ฤ ๐ฝ๐นรข๐ป๐ดฤโ, ๐ฑ๐ฒ ๐๐ฒ๐น๐ ๐๐ถ๐ฎ๐ฐ๐ผ๐ป๐.
๐๐๐ ๐๐ ๐ ๐ฌฬฆ๐๐ฉ๐ญ๐๐ ๐๐๐ซ๐ญ๐ ๐๐ข๐ง ๐๐จ๐ฅ๐๐๐ญฬฆ๐ข๐, ,,๐ฉ๐ฬ๐๐๐ฬฆ๐๐ ๐-๐๐ ๐๐๐๐ ๐๐ฬ ๐๐๐ฬ๐๐๐ฬโ, spune povestea unui adolesent din Ferentari care รฎศi cautฤ Marea Dragoste รฎntr-un Bucureศti marginal, รฎn care se trฤieศte dupฤ niศte legi violente ศi extrem de dure. Personajul principal se confruntฤ dureros cu schimbฤrile specifice maturizฤrii fizice, atunci cรขnd corpul รฎi devine o sursฤ insaศiabilฤ de pofte ศi dorinศe, cฤrora nu le poate face faศฤ.
Provocatoare ศi foarte directฤ, cartea lui Gelu Diaconu are toate ศansele sฤ fie un bun รฎnceput pentru dezbateri pe teme incomode, dar mereu actuale: sexualitate, moralฤ ศi construirea identitฤศii personale รฎntr-un context urban controversat, plin ศi de oportunitฤศi, dar ศi de pericole.
๐๐๐ฌ๐ฉ๐ซ๐ ๐๐๐ฅ๐ฎ ๐๐ข๐๐๐จ๐ง๐ฎ
๐๐๐ฅ๐ฎ ๐๐ข๐๐๐จ๐ง๐ฎ (๐ง.๐๐๐๐, ๐๐ฎ๐๐ฎ๐ซ๐๐ฌฬฆ๐ญ๐ข) ๐๐ฌ๐ญ๐ ๐ฉ๐จ๐๐ญ, ๐ฉ๐ซ๐จ๐ณ๐๐ญ๐จ๐ซ ๐ฌฬฆ๐ข ๐ฃ๐ฎ๐ซ๐ง๐๐ฅ๐ข๐ฌ๐ญ ๐๐ฎ๐ฅ๐ญ๐ฎ๐ซ๐๐ฅ.
Debuteazฤ รฎn prozฤ cu povestirea Fabian (Marineasa, 2006) A mai publicat ศase cฤrศi de poezie ศi douฤ de prozฤ. Poezie: Antipoeme (Vinea, 2008), nominalizat la Premiul Naศional de Poezie โMihai Eminescuโ Opus Primum, pentru debut รฎn poezie. Resurse interioare (2012), blues (2013), Resurse umane (2016), mother (2018), Ziua รฎn care a murit John Lennon (2019), Tramvaie vechi, autobuze care nu mai vin (2022). Prozฤ: Sebastian (2018), roman care obศine premiul โCartea discretฤ a anului 2018โ din partea Asociaศiei Romรขne a Creatorilor Culturali ศi Artiศtilor (ARCCA) ศi intrฤ pe lista scurtฤ la Festival du Premier Roman, care se desfฤศoarฤ anual la Chambรฉry. Kaulas (2022) Administreazฤ site-ul cultural www.omiedesemne.ro, care a primit รฎn 2021 Premiul โPromotorul cultural al anuluiโ la Festivalul Internaศional de Poezie ศi Muzicฤ โPoezia e la Bistriศaโ. Realizeazฤ podcastului โBiblioteca lui Geluโ, รฎn colaborare cu Dan-Andrei Deaconu ศi Mihai Deaconu.
Autor: Editura Paralela 45