Camelia Burcioiu face parte din echipa de management a Editurii Paralela 45 din 2011. Din 2017, Camelia este proprietară și director general al uneia dintre cele mai mari și mai cunoscute edituri din România. Conduce o echipă formată din peste 100 de oameni, având în subordine toate departamentele editurii, atât pe cel editorial, cele de logistică, de vânzări, cât și tipografia editurii. Pentru că editura are sediul central la Pitești, Camelia face deseori drumuri spre București sau spre alte orașe din țară, unde coordonează echipele locale.
La finalul unui an editorial cu numeroase titluri noi din toate domeniile în care Editura Paralela 45 este specializată, un an cu proiecte ample și concepte unice lansate pe piața din România, ne-am dorit să aflăm mai multe de la Camelia Burcioiu despre munca ei de zi cu zi. Ne-a interesat ce înseamnă să conduci una dintre cele mai mari edituri din România, într-un context macroeconomic care aduce multe provocări industriei editoriale.
- Cum se poziționează Editura Paralela 45 în economia industriei de carte din România, așa cum este ea astăzi, în plin context de criză?
În economia românească, industriile culturale și creative au fost dintotdeauna percepute ca niște cenușărese. Nici înainte de pandemie nu era floare la ureche să te menții pe val pe o piață mică și foarte competitivă. În 2020, primul an de pandemie, am înregistrat o scădere a cifrei de afaceri cu 10% față de 2019. Totuși, cu timpul, pandemia a schimbat comportamentul clienților noștri, care au început să citească mai mult și să cumpere mai multe cărți, obligați fiind să renunțe la călătorii și la alte actitvități care le ocupau timpul liber.
Editura pe care o conduc se menține anual în topul celor mai mari cinci edituri din industria românească de carte. Iar acesta nu este un lucru întâmplător. În lumea editorială, importanța pe piață nu poate fi apreciată doar din perspectiva cifrei de afaceri, menționată într-un top anual. Asta pentru simplul fapt că nu ne ocupăm doar de tipărirea și vânzarea cărților. Suntem parte a lumii culturale și educaționale, avem și misiunea de a educa. Am făcut asta de-a lungul anilor publicând autori români talentați, traduceri relevante din scriitori de raftul întâi ai literaturilor lumii. Dezvoltăm colaborări cu profesori din toate ciclurile educaționale, pentru asigurarea manualelor și auxiliarelor școlare, pe care se bazează generații întregi de elevi, de la grădiniță și până la admiterea la facultate.
- Care sunt principalele proiecte editoriale ale Editurii Paralela 45 în 2022?
Am publicat câteva zeci de titluri în 2022. Menționez aici colecția de ficțiune pentru tineri, Prima dragoste, lansată anul acesta la Bookfest și care cuprinde romane semnate de Andrei Crăciun, Diana Geacăr, Andrei Dósa, Alina Pietrăreanu, Cristina Ispas și Ștefan Manasia. Dintre traducerile apărute în 2022 la Editura Paralela 45, vă recomand romanul Albinele gri, de Andrei Kurkov, una dintre cele mai vizibile și puternice voci ale literaturii ucrainene de astăzi, dar și Înțelepciunea părinților deșertului, de Thomas Merton, celebru călugăr trapist american, mistic, poet, critic literar, activist social, considerat unul dintre marii învăţători ai Bisericii Catolice din secolul XX. În general, cele cinci titluri din colecția Tradiții spirituale reprezintă lecturi de bază pentru cei care-și doresc să înțeleagă mai bine tradițiile spirituale ale lumii.
La Târgul de carte Gaudeamus care tocmai s-a încheiat, am lansat romanul grafic al cunoscutului scriitor și ilustrator american de carte pentru copii, Uri Shulevitz, Șansa, fuga de Holocaust. Lansarea a avut loc cu participarea îndrăgitei actrițe Maia Morgenstern, directorul Teatrului Evreiesc de Stat. O carte a cărei apariție m-a bucurat în mod deosebit, pentru că e un proiect editorial pe care l-am propus, este biografia Irinei-Margareta Nistor, „Zâmbet de cinema”, semantă de Annie Muscă. A fost o lansare memorabilă, cu participarea protagonistei. M-am bucurat, alături de mulțimea de oameni care au venit să ia autografe, de căldura și deschiderea uneia dintre cele mai iubite persoane publice din industria noastră de film. Sigur, lista poate continua pe câteva pagini. Totuși, n-aș vrea să o închei înainte de a aduce în discuție proiectul editorial dedicat copiilor cu nevoi educaționale speciale, Papi și Toto descoperă lumea, povești terapeurice pentru copii speciali. Proiectul își propune să contribuie la formarea unei imagini de sine armonioase a copiilor speciali, să le dezvolte încrederea în abilitățile și capacitățile lor de comunicare și relaționare, pentru o mai bună integrare școlară și socială.
Cât despre domeniul editorial educațional, sunt mândră că anul acesta Editura Paralela 45 a câștigat licitația organizată de Ministerul Educației pentru Manualul de matematică de clasa a V-a și că elevii din România vor avea parte de un manual excelent. La Gaudeamus am mai lansat, alături de patru dintre cei cinci autori, culegerea Cum e corect, un instrument de lucru pentru elevi, dar și pentru oricine își dorește să vorbească corect limba română.
- Care sunt, din punctul tău de vedere, riscurile și oportunitățile pe termen scurt și mediu pentru editori, în acest context de perpetuă criză, mai întâi o criză pandemică, dublată în 2022 de criza economică provocată de războiul dus de Rusia împotriva Ucrainei?
În context de criză, indiferent de greutățile economice pe care le presupune, eu am un angajament nu doar față de cei 100 de oameni din echipa mea, ale căror familii depind de succesul editurii și de rezultatele noastre anuale, ci și față de cititorii noștri, față de elevii care pregătesc Evaluările Naționale, examenul de Bacalaureat sau admiterile la facultate după suporturile noastre de curs, dar și față de elevii care poartă în fiecare zi în ghiozdan cele mai îndrăgite serii de culegeri editate la Editura Paralela 45: Mate 2000, Scrisorile verii, Foarte bine și nu numai.
Așadar, am intrat într-o nouă etapă a crizei regionale cu optimism și străduindu-mă să mă axez pe oportunitățile care apar în asemenea situații și nu pe greutăți. Sigur, atunci când prețul hârtiei crește și cu 50%, iar inflația scade mult puterea de cumpărare a cititorilor noștri, nu este deloc ușor să navighezi prin apele tulburi ale noii etape a crizei. Dacă la pandemie am învățat să ne adaptăm, indiferent de câte valuri pandemice s-au succedat, în ceea ce privește războiul, care se desfășoară chiar lângă noi, nu știm cât de mult va dura și nici câte elemente-surpriză ne vor îngreuna misiunea de editori.
E greu să faci previziuni în privința evoluției industriei editoriale pe termen mediu, pentru că efectele crizelor actuale se vor simți, mai mult ca sigur, pe termen lung. De aceea, e nevoie și de ajutor guvernamental. Pentru că miza este una mult mai profundă decât salvarea de la faliment a editurilor mici și mijlocii. Miza este asigurarea accesului la carte și educație a oamenilor din toate mediile sociale și geografice din România. Iar asta era o provocare în țara noastră și înainte de pandemie.
- Care sunt misiunile Editurii Paralela 45?
Editura Paralela 45 își axează activitatea pe educație, oferind literatură formatoare pentru toata lumea, de la copii, de la cele mai fragede vârste, până la adulți, cu tot spectrul de interese intelectuale, cognitive și emoționale pe care aceștia le au. Adăugăm, astfel, la educația formală pe care o susținem și elemente ale educației emoționale, spirituale, sociale etc.
O direcție aparte o reprezintă produsele noastre digitale care se axează, în principal, pe educație. Accesibile de pe orice device și de oriunde, cu conținut permanent actualizat, aceste produse vor deveni un suport constant pentru dezvoltarea generației nativilor digitali.
- Dragă Camelia, cum este să fii femeie într-un post de conducere în industria editorială din România? Și, în general, cum este să fii antreprenor femeie în România?
Industria editorială din România nu este una excluisv a bărbaților. Dacă mă gândesc la cele mai mari cinci sau chiar zece edituri românești, îmi vin în minte pentru fiecare cel puțin una sau două femei în poziții de conducere. Din acest punct de vedere, cred că ne putem lăuda cu un loc bun într-un top regional și chiar european.
Ca femeie, cred că pot înscrie la plusuri un șir de calități, cum ar fi intuiția, toleranța, empatia, răbdarea, dar și abilitatea de mediere. Bineînțeles că există și dezavantaje. Dacă e să mă refer strict la mine, pentru că nu știu altele cum sunt, deseori îmi creează probleme interferențele emoționale. Asta implică decizii amânate sau chiar luate în ciuda oricărui calcul pragmatic, mai ales când aceste decizii au un impact direct asupra oamenilor.
- Tocmai s-a încheiat cel mai mare târg de carte al anului la care Editura Paralela 45 a avut 14 evenimente și cel mai frumos stand conceptual de până acum. De unde ți-a venit ideea unui asemenea concept de stand? Cum ai pus ideea în practică?
Toți avem, cred, revelații, toți avem sclipiri. Tot gândindu-mă cum am putea să ne prezentăm puțin altfel față de ceilalți expozanți de la Gaudeamus, mergând de la București către Pitești, către casă, m-am gândit că Editura Paralela 45 trebuie să fie foarte primitoare, să aducă oameni, să-i primească în casa ei. Și cum altfel să-i primim pe cititorii noștri decât decorând cât mai aproape de ceea ce știm noi că înseamnă o casă, un cămin a cărui căldură vine și din prezența cărților peste tot, în biblioteci, pe măsuțe, pe fotolii și balansoare, pe etajere. Și atunci rotițele au început imediat să funcționeze. Mi-am amintit că sunt mare fan al mobilei Mobexpert. De acolo îmi iau foarte multe lucruri și pe cele pe care nu mi le iau îmi place să le admir și să mă gândesc ce mi s-ar potrivi pe viitor. Așa am procedat și acum. O parte dintre decorațiuni sunt de acasă, le cunosc foarte bine și știam foarte clar unde și cum se vor potrivi.
O prietenă îmi spunea mai demult că musafirii sunt darul lui Dumnezeu. M-am gândit să-i primim pe vizitatorii târgului de carte de la Romexpo ca pe niște musafiri. Cam așa s-a întâmplat, m-am ocupat îndeaproape. Mi-a plăcut mult să aranjăm acest stand, cu implicarea echipei, desigur, trăgând de colțuri, de scaune, vâzând exact care pe unde trebuie pus. Sper că a plăcut.
- Care ar fi cele mai mari provocări pentru tine ca editor și ca director general de editură atunci când se apropie târgurile de carte? Sunt niște evenimente gigantice, niște momente care punctează anul editorial și munca întregii tale echipe. Cum pregătești târgurile?
Ne pregătim, practic, tot anul. Nu este doar munca de o lună, de două luni înainte de târg. Știm exact ce titluri vom tipări. Pe de altă parte, sunt disfuncționalități pe care încercăm să le evităm. Nu știu dacă ne iese întotdeauna, dar de data asta ne-a ieșit bine. Munca este una de echipă, de la alegerea titlurilor, traduceri, copyright, editare și așa mai departe. Am o echipă de oameni cu experiență, care nu sunt veniți de ieri, de azi în domeniul ăsta și știu exact ce au de făcut.
Un interviu realizat de Diana Iepure și Cătălina Bălan
Autor: Diana Iepure, Cătălina Bălan