Pe 25 octombrie, de la 18h00, va avea loc la librăria Cărturești Modul a doua ediție a Clubului de lectură #Retroversiuni. Evenimentul este moderat de Cristina Ispas și este organizat de Editura Paralela 45, în parteneriat cu Librăriile Cărturești.
„Clubul de carte Retroversiuni îţi propune o serie de întâlniri cu unele dintre cele mai bune autoare contemporane din spaţiul românesc şi textele lor, moderate de către mine, coordonatoarea antologiei, în timpul cărora vom vedea cum şi despre ce scriu autoarele din România, cât şi de ce este atât de importantă literatura lor, la ce lucrează ele chiar acum şi ce îşi propun pentru viitor. Vă aşteptăm!” 𝐂𝐫𝐢𝐬𝐭𝐢𝐧𝐚 𝐈𝐬𝐩𝐚𝐬
• A doua întâlnire a 𝐂𝐥𝐮𝐛𝐮𝐥𝐮𝐢 𝐝𝐞 𝐥𝐞𝐜𝐭𝐮𝐫𝐚̆ #𝐑𝐞𝐭𝐫𝐨𝐯𝐞𝐫𝐬𝐢𝐮𝐧𝐢 va avea loc 𝐣𝐨𝐢, 𝐩𝐞 𝟐𝟓 𝐨𝐜𝐭𝐨𝐦𝐛𝐫𝐢𝐞, de la ora 𝟏𝟖𝐡𝟎𝟎, la 𝐥𝐢𝐛𝐫𝐚̆𝐫𝐢𝐚 𝐂𝐚̆𝐫𝐭𝐮𝐫𝐞𝐬̦𝐭𝐢 𝐌𝐨𝐝𝐮𝐥.
• 𝐈𝐧𝐯𝐢𝐭𝐚𝐭𝐞: Elena Vlădăreanu, Ioana Bradea, Ilinca Mănescu
• 𝐌𝐨𝐝𝐞𝐫𝐚𝐭𝐨𝐚𝐫𝐞: Cristina Ispas
• 𝐈𝐧𝐯𝐢𝐭𝐚𝐭𝐞: Elena Vlădăreanu, Ioana Bradea, Ilinca Mănescu
• 𝐌𝐨𝐝𝐞𝐫𝐚𝐭𝐨𝐚𝐫𝐞: Cristina Ispas
„Sunt destule studii care arată faptul că literatura scrisă de femei are mai puţini cititori decât cea scrisă de bărbaţi, în principal din cauza dezinteresului pe care aceştia din urmă îl manifestă faţă de ceea ce scriu femeile. De asemenea, sunt destule autoare importante, cum ar fi Bernardine Evaristo, Rachel Cusk, Kamila Shamsie, Karolina Ramqvist sau Anne Enright, care spun că nu se aşteaptă ca bărbaţii să se arate interesaţi de ceea ce scriu ele. În cea mai mare parte, de vină pentru această stare de fapt sunt unele prejudecăţi mai vechi care spun că femeile scriu mai soft, sunt preocupate prea mult de chestiunile personale, de ideea de familie, de relaţiile dintre părinţi şi copii, pe lângă faptul că sunt şi mult prea sentimentale şi romantice, în timp ce bărbaţii sunt preocupaţi în primul rând de soarta lumii, de chestiunile politice generale. În plus, şcoala a contribuit şi ea foarte la mult la această stare de fapt, având în vedere faptul că autoarele au intrat abia recent în manuale, astfel încât generaţii întregi de cititori s-au format citind aproape exclusiv cărţi scrise de bărbaţi. În acest context, scopul principal al antologiei Retroversiuni este acela de a promova literatura scrisă de femei, de a o face mai vizibilă, considerând şi numărul mare de prozatoare care au publicat în România în ultimul deceniu şi care, dincolo de faptul că scriu o literatură de calitate, vin cu propria lor perspectivă necesară asupra problemelor societăţii în care trăim. Fie că vorbim de probleme care le afectează exclusiv sau mai mult pe femei sau de probleme care ne afectează pe noi toţi, indiferent de gen. Prin urmare, Clubul de carte Retroversiuni îţi propune o serie de întâlniri cu unele dintre cele mai bune autoare contemporane din spaţiul românesc şi textele lor, moderate de către mine, coordonatoarea antologiei, în timpul cărora vom vedea cum şi despre ce scriu autoarele din România, cât şi de ce este atât de importantă literatura lor, la ce lucrează ele chiar acum şi ce îşi propun pentru viitor. Vă aşteptăm!” Cristina Ispas
𝐃𝐞𝐬𝐩𝐫𝐞 𝐢𝐧𝐯𝐢𝐭𝐚𝐭𝐞:
𝐄𝐋𝐄𝐍𝐀 𝐕𝐋𝐀̆𝐃𝐀̆𝐑𝐄𝐀𝐍𝐔 (n. 1981) este scriitoare și jurnalistă, trăiește și lucrează în București. A debutat cu poezie în 2001-2002, a publicat de atunci mai multe volume de versuri, printre care ,,europa. zece cântece funerare!(Editura Cartea Românească, 2005, Editura Tracus Arte, 2018, ediția a II-a; volum tradus în limba maghiară), spațiu privat. a handbook”, Editura Cartea Românească, 2009, cu desene de Dan Perjovschi, volum tradus în limbile italiană și bulgară),Non Stress Test (Editura Casa de Pariuri Literare, 2016), ,,Bani. Muncă. Timp liber” (Editura Nemira, 2017). În 2021, a publicat volumul de proză scurtă ,,August” (Editura Nemira), iar în 2022, antologiaCe pot distinge în întunericul sălii (Editura Cartier). În teatru, în perioada 2011-2021, a colaborat la mai multe proiecte performative cu regizorul Robert Bălan, printre care În numele Tatălui,Secrete de familie,,,Habemus bebe”. Un proiect pe care l-a conceput împreună cu Bogdan Mustață, ,,Fade In/Fade Out”, a câștigat call-ul pentru spectacole-laborator lansat de Teatrelli, în 2021. În 2022, a scris textul pentru performance- ul ,,Ember”,de Judith State, cu Judith State, Istvan Teglas și Radu Dumitriu. A studiat Litere (Română-Franceză) la Universitatea București, are un masterat în studii vizuale la CESI și în prezent lucrează la o cercetare doctorală, tot la CESI, despre biografii și autobiografii în teatru. Realizează emisiunea Scena și ecranul, la Radio România Cultural, unde vorbește despre filme. În decembrie 2018, a inițiat proiectul Zilele Sofia Nădejde, un microfestival interdisciplinar al cărui scop este promovarea literaturii și a artelor realizate de femei.”
𝐈𝐋𝐈𝐍𝐂𝐀 𝐌𝐀̆𝐍𝐄𝐒𝐂𝐔 (n. 1990, Buzău) a absolvit cursurile Universității de Medicină și Farmacie „Carol Davila“ și recent pe cele ale Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale“. A participat la atelierele „Creative Writing Sundays“ și la programul „Prima Carte“. A publicat proză scurtă în Revista de povestiri și în antologia de proză scurtă Kiwi, apărută în 2021, la Editura Polirom. A debutat în noiembrie 2021 cu romanul Copiii Ecosistemului, publicat la Editura Nemira, în colecția n’autor. A fost finalistă a concursului „Write a screenplay for/ Scrie un scenariu pentru…“ 2022, organizat de Asociația Cinemascop cu sprijinul HBO Europe. A scris articole pentru Scena9 și PressOne.
𝐈𝐎𝐀𝐍𝐀 𝐁𝐑𝐀𝐃𝐄𝐀 a studiat vioara la Liceul de Muzică „Tudor Jarda“ și limbi străine la Colegiul Național „Liviu Rebreanu“ din Bistrița și la Universitatea din București (portugheză-franceză). A publicat până acum Băgău (Editura Est, 2004, Editura Humanitas, 2019, 2022), Scotch (Editura Polirom, 2010) și Înalt este numele tău (Editura Humanitas, 2017). A publicat versuri în antologiile Generația de aur (Editura frACTalia, 2020, coordonatori Cristina Ispas, V. Leac), Cum stai? (Editura Vellant, 2020), Perturbări în desfășurare. O antologie a prezentului (Editura frACTalia,2021, coordonator V. Leac).
𝐃𝐞𝐬𝐩𝐫𝐞 𝐦𝐨𝐝𝐞𝐫𝐚𝐭𝐨𝐚𝐫𝐞:
𝐂𝐫𝐢𝐬𝐭𝐢𝐧𝐚 𝐈𝐬𝐩𝐚𝐬 este poetă și critic literar. A debutat în 2007 cu volumul fetița. mixaj pe vinil (Vinea), urmat de rezervația (Casa de pariuri literare, 2011) și 40. Să înceapă jocurile (frACTalia, 2018), volum care a primit premiul Sofia Nădejde pentru literatura scrisă de femei. În 2022, a publicatul romanul pentru adolescenți Eva și ceilalți, la editura Paralela 45, în colecția prima dragoste, coordonată de Diana Iepure.
A coordonat, împreună cu V. Leac, antologia de poezie tematică Generația de aur (Fractalia, 2020). Selecții din poemele ei au apărut în mai multe antologii, printre care Sombras, incendios y desvanes: Diecisete poetas rumanas (1961-1980), apărută în limba spaniolă, la editura Vaso Roto. A publicat poezie și cronică literară în majoritatea revistelor importante din țară, colaborând constant cu reviste precum Observator cultural și Astra și, mai recent, Timpul, Poesis International. Selecții din poeziile ei au apărut în mai multe antologii și au fost traduse în limbile maghiară, spaniolă și engleză.
𝐂𝐫𝐢𝐬𝐭𝐢𝐧𝐚 𝐈𝐬𝐩𝐚𝐬 este poetă și critic literar. A debutat în 2007 cu volumul fetița. mixaj pe vinil (Vinea), urmat de rezervația (Casa de pariuri literare, 2011) și 40. Să înceapă jocurile (frACTalia, 2018), volum care a primit premiul Sofia Nădejde pentru literatura scrisă de femei. În 2022, a publicatul romanul pentru adolescenți Eva și ceilalți, la editura Paralela 45, în colecția prima dragoste, coordonată de Diana Iepure.
A coordonat, împreună cu V. Leac, antologia de poezie tematică Generația de aur (Fractalia, 2020). Selecții din poemele ei au apărut în mai multe antologii, printre care Sombras, incendios y desvanes: Diecisete poetas rumanas (1961-1980), apărută în limba spaniolă, la editura Vaso Roto. A publicat poezie și cronică literară în majoritatea revistelor importante din țară, colaborând constant cu reviste precum Observator cultural și Astra și, mai recent, Timpul, Poesis International. Selecții din poeziile ei au apărut în mai multe antologii și au fost traduse în limbile maghiară, spaniolă și engleză.
Autor: Editura Paralela 45