๐ˆฬ‚๐ง ๐ฉ๐ž๐ซ๐ข๐จ๐š๐๐š ๐Ÿ๐Ÿ– ๐ฆ๐š๐ข โ€“ ๐Ÿ ๐ข๐ฎ๐ง๐ข๐ž ๐š๐ซ๐ž ๐ฅ๐จ๐œ ๐œ๐ž๐š ๐๐ž-๐š ๐—๐•๐ˆ๐ˆ๐ˆ-๐š ๐ž๐๐ข๐ญฬฆ๐ข๐ž ๐š ๐’๐š๐ฅ๐จ๐ง๐ฎ๐ฅ๐ฎ๐ข ๐ˆ๐ง๐ญ๐ž๐ซ๐ง๐š๐ญฬฆ๐ข๐จ๐ง๐š๐ฅ ๐๐ž ๐‚๐š๐ซ๐ญ๐ž ๐๐จ๐จ๐ค๐Ÿ๐ž๐ฌ๐ญ ๐๐ฎ๐œ๐ฎ๐ซ๐ž๐ฌฬฆ๐ญ๐ข.
๐„๐œ๐ก๐ข๐ฉ๐š ๐„๐๐ข๐ญ๐ฎ๐ซ๐ข๐ข ๐๐š๐ซ๐š๐ฅ๐ž๐ฅ๐š ๐Ÿ’๐Ÿ“ ๐ฏ๐šฬ† ๐š๐ฌฬฆ๐ญ๐ž๐š๐ฉ๐ญ๐šฬ† ๐๐ž ๐ฆ๐ข๐ž๐ซ๐œ๐ฎ๐ซ๐ข ๐ฉ๐šฬ‚๐ง๐šฬ† ๐๐ฎ๐ฆ๐ข๐ง๐ข๐œ๐šฬ† ๐ฅ๐š ๐ฌ๐ญ๐š๐ง๐๐ฎ๐ฅ ๐‚๐Ÿ๐Ÿ—, ๐ขฬ‚๐ง ๐ฉ๐š๐ฏ๐ข๐ฅ๐ข๐จ๐ง๐ฎ๐ฅ ๐๐Ÿ ๐š๐ฅ ๐‘๐จ๐ฆ๐ž๐ฑ๐ฉ๐จ, ๐œ๐ฎ ๐ฌ๐ฎ๐ญ๐ž ๐๐ž ๐ญ๐ข๐ญ๐ฅ๐ฎ๐ซ๐ข, ๐ง๐ฎ๐ฆ๐ž๐ซ๐จ๐š๐ฌ๐ž ๐ง๐จ๐ฎ๐ญ๐šฬ†๐ญฬฆ๐ข ๐๐ข๐ง ๐ญ๐จ๐š๐ญ๐ž ๐๐จ๐ฆ๐ž๐ง๐ข๐ข๐ฅ๐ž ๐ž๐๐ข๐ญ๐จ๐ซ๐ข๐š๐ฅ๐ž โ€“ ๐ž๐๐ฎ๐œ๐š๐ญฬฆ๐ข๐จ๐ง๐š๐ฅ, ๐ฅ๐ข๐ญ๐ž๐ซ๐š๐ญ๐ฎ๐ซ๐šฬ† ๐ฉ๐ž๐ง๐ญ๐ซ๐ฎ ๐œ๐จ๐ฉ๐ข๐ข ๐ฌฬฆ๐ข ๐š๐๐จ๐ฅ๐ž๐ฌ๐œ๐ž๐ง๐ญฬฆ๐ข, ๐Ÿ๐ข๐œ๐ญฬฆ๐ข๐ฎ๐ง๐ž ๐ฌฬฆ๐ข ๐ง๐จ๐ง๐Ÿ๐ข๐œ๐ญฬฆ๐ข๐ฎ๐ง๐ž โ€“ ๐ฉ๐ซ๐ž๐œ๐ฎ๐ฆ ๐ฌฬฆ๐ข ๐œ๐ฎ ๐ซ๐ž๐๐ฎ๐œ๐ž๐ซ๐ข ๐œ๐ฎ๐ฉ๐ซ๐ข๐ง๐ฌ๐ž ๐ขฬ‚๐ง๐ญ๐ซ๐ž ๐Ÿ๐Ÿ“% ๐ฌฬฆ๐ข ๐Ÿ‘๐ŸŽ%.
Pornind de la ๐ฌ๐ฅ๐จ๐ ๐š๐ง๐ฎ๐ฅ ๐„๐๐ข๐ญ๐ฎ๐ซ๐ข๐ข ๐๐š๐ซ๐š๐ฅ๐ž๐ฅ๐š ๐Ÿ’๐Ÿ“, โ€ž๐Ž ๐ž๐๐ข๐ญ๐ฎ๐ซ๐šฬ† ๐ฉ๐ž๐ง๐ญ๐ซ๐ฎ ๐ ๐ž๐ง๐ž๐ซ๐š๐ญฬฆ๐ข๐ขโ€, tematica standului nostru este construitฤƒ รฎn jurul valorilor ศ™i al reperelor care stau la baza procesului educaศ›ional ศ™i care structureazฤƒ relaศ›ia pฤƒrinte-profesor-elev nu doar รฎn ceea ce priveศ™te รฎnvฤƒศ›ฤƒmรขntul clasic, ci ศ™i educaศ›ia nonformalฤƒ sau informalฤƒ, pe care profesorii extraordinari din รฎntreaga ศ›arฤƒ se strฤƒduiesc sฤƒ le-o ofere elevilor lor, cu sprijinul comunitฤƒศ›ilor de pฤƒrinศ›i, al asociaศ›iilor din educaศ›ie, dar ศ™i al multor alศ›i actori care fac parte din ecosistemul preuniversitar romรขnesc.

Vฤƒ invitฤƒm sฤƒ descoperiศ›i la standul nostru nr. 1/2025 al Revistei Repere curriculare actuale, un proiect editorial dedicat รฎnvฤƒศ›ฤƒmรขntului preuniversitar care รฎncurajeazฤƒ ศ™i gฤƒzduieศ™te dezbateri reale pe teme care ne preocupฤƒ, pornind de la relaศ›ia elev-pฤƒrinte-profesor. Veศ›i putea citi รฎn revistฤƒ texte semnate de profesioniศ™ti care lucreazฤƒ รฎn comunitฤƒศ›i diverse, de la Bucureศ™ti la Chiศ™inฤƒu, Cluj, Iaศ™i, Manasia, Chitila, Sฤƒrata Veche (Republica Moldova) ศ™i chiar Udine (Italia).
Vom construi dialogul de la standul Editurii Paralela 45 la Bookfest ศ™i รฎn jurul antologiei โ€žProfesori la tablฤƒ. Exerciศ›ii de libertateโ€, coordonatฤƒ de Diana Iepure. Profesorii scriitori sau scriitorii profesori cunosc din interior dinamica ศ™colii, dar ศ™i spaศ›iul de libertate pe care ศ›i-l poate da scrisul. O carte care scoate viaศ›a ศ™colarฤƒ din stereotipuri ศ™i o aduce รฎn literaturฤƒ.
Pe 1 iunie, de Ziua copilului, รฎi veศ›i putea cunoaศ™te la standul Editurii Paralela 45 pe elevii din Asociaศ›ia de Iniศ›iere รฎn Roboticฤƒ ศ™i IT ce รฎศ™i desfฤƒศ™oarฤƒ activitatea รฎn incinta Colegiului Naศ›ional โ€žAlexandru Odobescuโ€ din Piteศ™ti.
๐€อŸ๐ อŸ๐žอŸ๐งอŸ๐อŸ๐šอŸ อŸ๐žอŸ๐ฏอŸ๐žอŸ๐งอŸ๐ขอŸ๐ฆอŸ๐žอŸ๐งอŸ๐ญอŸ๐žอŸ๐ฅอŸ๐จอŸ๐ซอŸ
๐’๐šฬ‚๐ฆ๐›๐šฬ†๐ญ๐šฬ†, ๐Ÿ‘๐Ÿ ๐ฆ๐š๐ข

๐Ÿ๐Ÿ’๐ก๐ŸŽ๐ŸŽ: ๐Ÿ๐Ÿ—๐Ÿ—๐Ÿ’ ๐๐ž ๐Œ๐ฎ๐ ๐ฎ๐ซ ๐†๐ซ๐จ๐ฌ๐ฎ. ๐‹๐š๐ง๐ฌ๐š๐ซ๐ž ๐๐ž ๐œ๐š๐ซ๐ญ๐ž
๐๐š๐ซ๐ญ๐ข๐œ๐ข๐ฉ๐šฬ†: Mugur Grosu, Eugen Ciurtin, Diana Iepure
โ€žรŽntorcรขndu-se รฎn timp, Mugur Grosu reconstituie, cu vocea lui ironic-filozoficฤƒ, lumea experienศ›elor adolescentine. Plinฤƒ de emoศ›ii copleศ™itoare, incertitudini, cฤƒutฤƒri, mici victorii ศ™i eศ™ecuri deschizฤƒtoare de drumuri, aceastฤƒ lume interfereazฤƒ cu cea a Grupului literar de la Constanศ›a. Carte cu un dinamism interior vibrant ศ™i ironie caldฤƒ, pe care o putem citi pentru plฤƒcerea lecturii, bucurรขndu-ne de scriiturฤƒ, dar ศ™i pentru a รฎnศ›elege mai bine niศ™te ani din istoria Romรขniei ศ™i, nu รฎn ultimul rรขnd, pentru a ne รฎnศ›elege pe noi รฎnศ™ine.โ€ ๐ƒ๐ข๐š๐ง๐š ๐ˆ๐ž๐ฉ๐ฎ๐ซ๐ž
๐Ÿ๐Ÿ“๐ก๐ŸŽ๐ŸŽ: ๐‹๐ข๐ญ๐ž๐ซ๐ง๐š๐ฎ๐ญฬฆ๐ข๐ข. ๐€๐ง๐ญ๐จ๐ฅ๐จ๐ ๐ข๐ž ๐๐ž ๐ฉ๐จ๐ž๐ณ๐ข๐ž ๐œ๐จ๐จ๐ซ๐๐จ๐ง๐š๐ญ๐šฬ† ๐๐ž ๐ˆ๐จ๐š๐ง๐š ๐๐ข๐œ๐จ๐ฅ๐š๐ข๐ž. ๐‹๐š๐ง๐ฌ๐š๐ซ๐ž ๐๐ž ๐œ๐š๐ซ๐ญ๐ž
๐๐š๐ซ๐ญ๐ข๐œ๐ข๐ฉ๐šฬ†: Ioana Nicolaie, Ciprian Mฤƒceศ™aru, Viviana Pantazicฤƒ, Delia Calancia, Gabriel Cฤƒrtฤƒrescu, Dragoศ™-Mihai Stoica, Teodora Leon, Darius Munteanu, Adriana-Elena Georgescu, Horia Petrean, Vlad Iordache-Grigore, Karina Sฤƒbฤƒdean, Matei Someศ™an, Diana Iepure
โ€žTinerii scriitori pe care i-am invitat sฤƒ facฤƒ parte din grup au ajuns atรขt de buni, de multe ori mฤƒ intimideazฤƒ pur ศ™i simplu. N-am nicio รฎndoialฤƒ cฤƒ despre fiecare se va vorbi รฎn literatura noastrฤƒ. Au o mare forศ›ฤƒ, au talent, scriu despre dragoste, dar ศ™i despre corporatism, despre moarte, dar ศ™i despre inteligenศ›ฤƒ artificialฤƒ, despre ipocrizie, dar ศ™i despre proteste civice. Ce-i face diferiศ›i de alศ›i poeศ›i tineri? Cฤƒ ศ™tiu cรขt de multe ศ™i de uimitoare chipuri are poezia.โ€ ๐ˆ๐จ๐š๐ง๐š ๐๐ข๐œ๐จ๐ฅ๐š๐ข๐ž
๐Ÿ๐Ÿ”๐ก๐ŸŽ๐ŸŽ: ๐‚๐ž๐ซ๐ฎ๐ฅ ๐๐ข๐ง ๐›๐ฎ๐ซ๐ญ๐šฬ† ๐๐ž ๐ˆ๐จ๐š๐ง๐š ๐๐ข๐œ๐จ๐ฅ๐š๐ข๐ž
๐๐š๐ซ๐ญ๐ข๐œ๐ข๐ฉ๐šฬ†: Ioana Nicolaie, Marius Chivu, Felicia Simion, Diana Iepure
โ€žDupฤƒ douฤƒ decenii de la prima ediศ›ie, dupฤƒ mai multe traduceri โ€“ รฎn suedezฤƒ, germanฤƒ ศ™i bulgarฤƒ โ€“, Cerul din burtฤƒ continuฤƒ sฤƒ fie o carte cฤƒutatฤƒ. Faptul cฤƒ prin ea s-a deschis o uศ™ฤƒ cฤƒtre un vast teritoriu necartografiat, cel al maternitฤƒศ›ii, o situeazฤƒ รฎn ศ™irul cฤƒrศ›ilor esenศ›iale. Ce face din ea o carte iubitฤƒ? Un posibil rฤƒspuns l-a dat รฎnsฤƒศ™i autoarea รฎntr-un interviu: โ€žรŽn Cerul din burtฤƒ sunt eu, dar ศ™i mama, cu cei doisprezece copii ai ei, dar ศ™i alte mame, cunoscute sau nu, cu poveศ™tile lor concentrate. รŽn centrul marii รฎntรขmplฤƒri e un bฤƒieศ›el nenฤƒscut. ศ˜i, foarte aproape, se aflฤƒ Mir, adicฤƒ Mircea Cฤƒrtฤƒrescu, viitorul tatฤƒ.โ€ ๐ˆ๐จ๐š๐ง๐š ๐๐ข๐œ๐จ๐ฅ๐š๐ข๐ž
๐Ÿ๐Ÿ•๐ก๐ŸŽ๐ŸŽ: ๐ƒ๐จ๐š๐ซ ๐จ ๐ฏ๐จ๐ซ๐›๐šฬ† ๐ฌ๐šฬ†-๐ญฬฆ๐ข ๐ฆ๐š๐ข ๐ฌ๐ฉ๐จ๐จ๐ง: ๐‘๐ข๐ฏ๐ž๐ซ. ๐Ž ๐š๐ง๐ญ๐จ๐ฅ๐จ๐ ๐ข๐ž ๐๐ž ๐ž๐ฉ๐ข๐ญ๐š๐Ÿ๐ฎ๐ซ๐ข ๐ซ๐จ๐ฆ๐šฬ‚๐ง๐ž๐ฌฬฆ๐ญ๐ข ๐œ๐จ๐จ๐ซ๐๐จ๐ง๐š๐ญ๐šฬ† ๐๐ž ๐ˆ๐จ๐ง ๐๐š๐ซ๐›๐ฎ. ๐‹๐š๐ง๐ฌ๐š๐ซ๐ž ๐๐ž ๐œ๐š๐ซ๐ญ๐ž
๐๐š๐ซ๐ญ๐ข๐œ๐ข๐ฉ๐šฬ†: Ion Barbu ศ™i autorii antologaศ›i
Marcat รฎn tinereศ›e de Antologia orฤƒศ™elului Spoon River a lui Edgar Lee Masters, Ion Barbu vine cu o replicฤƒ romรขneascฤƒ la celebrul volum, apฤƒrut รฎn 1915 ศ™i tradus pentru prima oarฤƒ รฎn limba romรขnฤƒ รฎn 1968. Antologia americanฤƒ cuprinde 245 de poeme, un soi de epitafuri poetice, fiecare reprezentรขnd o dare de seamฤƒ, la final de mandat terestru, a locuitorilor din fictivul orฤƒศ™el Spoon River. Altfel zis, un inventar deconspirat de secrete, frustrฤƒri, speranศ›e neรฎmplinite, adevฤƒruri ascunse, idealuri frรขnte, toate fฤƒcรขnd din viaศ›ฤƒ o meserie ce-i musai a fi achitatฤƒ.
รŽn antologia lui Ion Barbu puteศ›i citi ultima poezie ori primul epitaf aparศ›inรขnd unor scriitori romรขni predispuศ™i la clasicizare. Modelul este Edgar Lee Masters, iar Ion Barbu n-a fฤƒcut decรขt sฤƒ-i convingฤƒ pe cei distinศ™i cu Ordinul Spoon-Riveriศ™tilor cฤƒ existฤƒ viaศ›ฤƒ literarฤƒ ศ™i dupฤƒ moarte.
๐Ÿ๐Ÿ–๐ก๐ŸŽ๐ŸŽ: ๐‘๐ž๐ญ๐ซ๐จ๐ฏ๐ž๐ซ๐ฌ๐ข๐ฎ๐ง๐ข: ๐Œ๐ฎ๐ง๐œ๐š. ๐€๐ง๐ญ๐จ๐ฅ๐จ๐ ๐ข๐ž ๐๐ž ๐ฉ๐ซ๐จ๐ณ๐šฬ† ๐ฌ๐œ๐ซ๐ข๐ฌ๐šฬ† ๐๐ž ๐Ÿ๐ž๐ฆ๐ž๐ข (๐„๐๐ข๐ญ๐จ๐ซ๐ข ๐‚๐ซ๐ข๐ฌ๐ญ๐ข๐ง๐š ๐ˆ๐ฌ๐ฉ๐š๐ฌ & ๐•๐ข๐œ๐ญ๐จ๐ซ ๐‚๐จ๐›๐ฎ๐ณ). ๐‹๐š๐ง๐ฌ๐š๐ซ๐ž ๐๐ž ๐œ๐š๐ซ๐ญ๐ž
๐๐š๐ซ๐ญ๐ข๐œ๐ข๐ฉ๐šฬ†: Cristina Ispas, Victor Cobuz, autoarele antologate
โ€žDar ce este, de fapt, munca? Aceasta este o primฤƒ รฎntrebare la care sperฤƒm sฤƒ rฤƒspundฤƒ cea de-a treia ediศ›ie a Retroversiuni. Antologie de prozฤƒ scrisฤƒ de femei. Ce este munca ศ™i cum este vฤƒzut acest concept din perspectiva unor scriitoare din Romรขnia anilor 2020. รŽncฤƒ de la prima ediศ›ie Retroversiuni, ne-am dorit sฤƒ oferim o altฤƒ perspectivฤƒ asupra unor teme foarte importante ale literaturii, una care sฤƒ surprindฤƒ acea female gaze atรขt de necesarฤƒ รฎn cultura ศ™i รฎn societatea noastrฤƒ, รฎn timp ce munca constituie nu doar o temฤƒ ยซuniversalยป esenศ›ialฤƒ, ci ศ™i una dintre cele mai complexe, complicate ศ™i importante teme din perspectiva luptei femeilor pentru echitate socialฤƒ, din toate timpurile ศ™i indiferent de poziศ›ionarea pe spectrul politic.โ€ (๐„๐๐ข๐ญ๐จ๐ซ๐ข๐ข)
๐ƒ๐ฎ๐ฆ๐ข๐ง๐ข๐œ๐šฬ†, ๐Ÿ ๐ข๐ฎ๐ง๐ข๐ž
๐Ÿ๐Ÿ‘๐ก๐ŸŽ๐ŸŽ: ๐๐ซ๐จ๐Ÿ๐ž๐ฌ๐จ๐ซ๐ข ๐ฅ๐š ๐ญ๐š๐›๐ฅ๐šฬ†. ๐„๐ฑ๐ž๐ซ๐œ๐ข๐ญฬฆ๐ข๐ข ๐๐ž ๐ฅ๐ข๐›๐ž๐ซ๐ญ๐š๐ญ๐ž. ๐€๐ง๐ญ๐จ๐ฅ๐จ๐ ๐ข๐ž ๐œ๐จ๐จ๐ซ๐๐จ๐ง๐š๐ญ๐šฬ† ๐๐ž ๐ƒ๐ข๐š๐ง๐š ๐ˆ๐ž๐ฉ๐ฎ๐ซ๐ž
๐๐š๐ซ๐ญ๐ข๐œ๐ข๐ฉ๐šฬ†: Adrian Mureศ™an, Nina Corcinschi, Florin Dumitrescu, Georgiana Sรฎrbu, Irina Georgescu, Adrian Jicu, Romeo Aurelian Ilie, Lia Faur, Daniela Luca, Andrei Mocuศ›a, Maria Pilchin, Arcadia Solum, Timea Shrek, Anda Vahnovan, Diana Iepure
๐Ÿ๐Ÿ’๐ก๐ŸŽ๐ŸŽ: ๐‘๐ž๐ฉ๐ž๐ซ๐ž ๐œ๐ฎ๐ซ๐ซ๐ข๐œ๐ฎ๐ฅ๐š๐ซ๐ž ๐š๐œ๐ญ๐ฎ๐š๐ฅ๐ž. ๐‹๐š๐ง๐ฌ๐š๐ซ๐ž๐š ๐ง๐จ๐ฎ๐ฅ๐ฎ๐ข ๐ง๐ฎ๐ฆ๐šฬ†๐ซ ๐š๐ฅ ๐ซ๐ž๐ฏ๐ข๐ฌ๐ญ๐ž๐ข
โ€žPrimul numฤƒr din 2025 al revistei Repere curriculare actuale se lanseazฤƒ la Bookfest Bucureศ™ti, cel mai mare tรขrg de carte care are loc รฎn Romรขnia รฎn prima jumฤƒtate a anului. Am gรขndit acest eveniment รฎn mod simbolic, pentru a-i aduce mai aproape pe profesioniศ™tii din sistemul de educaศ›ie preuniversitar laolaltฤƒ cu cititorii de toate vรขrstele, pentru a sublinia cฤƒ educaศ›ia รฎnseamnฤƒ mult mai mult decรขt รฎnvฤƒศ›atul dupฤƒ manual sau prezenศ›a la orele care figureazฤƒ รฎn orar.โ€ Cฤƒtฤƒlina Bฤƒlan
๐ŸอŸ๐Ÿ”อŸ๐กอŸ๐ŸŽอŸ๐ŸŽอŸ:อŸ อŸ๐‚๐ฎ๐ฅ๐ญ๐ข๐ฏ๐š๐ซ๐ž๐š ๐„๐ฅ๐ข๐ฑ๐ข๐ซ๐ฎ๐ฅ๐ฎ๐ข ๐ˆ๐ง๐ญ๐ž๐ซ๐ง. ๐๐š๐ญ๐ฎ๐ซ๐š ๐ฆ๐ž๐๐ข๐ญ๐š๐ญฬฆ๐ข๐ž๐ข ๐๐š๐จ๐ข๐ฌ๐ญ๐ž ๐๐ž ๐‘๐จ๐›๐ž๐ซ๐ญ ๐‰๐š๐ฆ๐ž๐ฌ ๐‚๐จ๐จ๐ง๐ฌ. ๐‹๐š๐ง๐ฌ๐š๐ซ๐ž ๐๐ž ๐œ๐š๐ซ๐ญ๐ž
๐๐š๐ซ๐ญ๐ข๐œ๐ข๐ฉ๐šฬ†: Robert Similea, Vlad Nicodim, Mihai Liศ›ฤƒ
Cultivarea Elixirului Intern abordeazฤƒ practica esenศ›ialฤƒ a artelor interne chinezeศ™ti: alchimia internฤƒ (neidan). รŽntr-un mod succint ศ™i cu un pronunศ›at caracter practic, autorul ne introduce รฎn practica de bazฤƒ a sistemului, simplฤƒ รฎn aparenศ›ฤƒ, dar foarte subtilฤƒ รฎn esenศ›ฤƒ. Lucrarea analizeazฤƒ concepte importante ale alchimiei interne โ€“ cum ar fi, de exemplu, Regimul Focurilor (huohou) โ€“ care au fost rar sau deloc discutate รฎn puศ›inele lucrฤƒri similare apฤƒrute รฎn Occident. Din punct de vedere conceptual, ea este centratฤƒ รฎn jurul unui text esenศ›ial, intitulat Tableta de 100 de caractere, atribuit unui personaj faimos โ€“ Lรผ Dongbin โ€“, considerat de tradiศ›ia chinezฤƒ un Nemuritor (xian).

Autor: Editura Paralela 45